lightbox title

Γιατί είναι συνδεδεμένη η Ελλάδα με τη Ναυτιλία τόσο στενά;

Το έμφυτο και αναλλοίωτο, στο πέρασμα των αιώνων, ταλέντο της ελληνικής φυλής στις θαλάσσιες ασχολίες δικαιολογείται από τη γεωγραφική θέση της χώρας στο σταυροδρόμι τριών ηπείρων, από το γεγονός ότι τα ελληνικά παράλια εκτείνονται σε 16.000 χλμ., καθώς και από την ύπαρξη 3.000 νησιών και βραχονησίδων, σε ένα πολυνησιακό σύμπλεγμα με θαλασσινούς κατοίκους.

Έτσι οι Έλληνες παραμένουν στην κορυφή της παγκόσμιας ναυτιλίας, σύμφωνα με τα στοιχεία που περιλαμβάνονται στην ετήσια έκδοση Review of Maritime Transport 2012. Η Ελληνόκτητος ναυτιλία κατέχει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο, με ποσοστό 15,96% της παγκόσμιας χωρητικότητας με 186 εκατομμύρια τόνους και η Κίνα με 104 εκατομμύρια, ξεπερνώντας τη Γερμανία που βρέθηκε στην τέταρτη θέση. Το μέλλον για την Ελληνική Ναυτιλία προδιαγράφεται θετικό, δεδομένου ότι, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, οι Έλληνες εφοπλιστές ναυπηγούν συνολικά 689 πλοία χωρητικότητας 62 εκατομμυρίων τόνων.

Εκτός από τα στατιστικά στοιχεία η συνεισφορά της Ελληνικής Ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία είναι πολύ σημαντική.

Αυτό επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία της Τραπέζης της Ελλάδας, σύμφωνα με τα οποία το διάστημα 2000 έως 2010 η ναυτιλία απέφερε στη χώρα μας 140 δισεκατομμύρια ευρώ σε συνάλλαγμα.

Υπάρχουν ευκαιρίες στην Εμπορική Ναυτιλία της χώρας μας στο πλοίο και στο γραφείο;

Κατά την παρούσα δύσκολη περίοδο που διέρχεται η Ελλάδα, όλοι έχουν διερωτηθεί εάν η Εμπορική Ναυτιλία θα μπορούσε να είναι ένας σημαντικός πυλώνας στήριξης της ελληνικής οικονομίας. Όλοι εντός και εκτός Ελλάδος δικαιολογημένα έχουν την εντύπωση ότι αυτό είναι εφικτό. Όπως κάθε καινούρια προσπάθεια, έτσι και αυτή θέλει πολλή δουλειά και κυρίως μια ομόθυμη προσπάθεια, η οποία να ενθαρρύνει όλους τους παράγοντες να εργαστούν προς την ίδια κατεύθυνση.

Πρώτος μεταξύ πολλών τομέων στους οποίους χρειάζεται μια νέα γραμμή πλεύσης είναι αυτός της απασχόλησης Ελλήνων ναυτικών επί των πλοίων τα οποία ανήκουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες. Είναι γνωστό ότι κατά τη διάρκεια των τελευταίων 25 ετών οι Έλληνες ναυτικοί που εργάζονται επί των ελληνικών πλοίων είναι τρείς έως πέντε αξιωματικοί, σε εξαιρετικές περιπτώσεις είναι όλοι αξιωματικοί Έλληνες. Το φαινόμενο αυτό μπορεί σήμερα, υπό το πρίσμα των νέων συνθηκών εργασίας στην Ελλάδα, να αποτελέσει έναν τομέα αύξησης της συμμετοχής της ελληνικής Εμπορικής Ναυτιλίας προς την εθνική οικονομία.

Τέσσερις διαφορετικές μελέτες συγκλίνουν στο καταπληκτικό εύρημα : Ο Κλάδος της Ναυτιλίας μπορεί να δώσει 300.000 θέσεις εργασίας σε 3 χρόνια.

Είναι η Ελλάδα μια παραδοσιακά ναυτιλιακή χώρα;

Η Ελλάδα είναι μια παραδοσιακά ναυτιλιακή χώρα και η εμπορική της ναυτιλία έχει διαδραματίσει ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της χώρας, στην αύξηση του κύρους της σε διεθνές επίπεδο, στην κοινωνική περιφερειακή συνοχή και είναι η πρώτη ευρωπαϊκή εμπορική ναυτιλία η οποία συνέβαλε τόσο αποφασιστικά στους συμμαχικούς αγώνες κατά του φασισμού κατά τη διάρκεια του Β ́ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η ιδιαιτερότητα με την οποία καλείται η ελληνική πολιτεία να αντιμετωπίζει κάθε φορά τα θέματα που αφορούν στην Εμπορική Ναυτιλία είναι αναπόφευκτη συνέπεια της δραστηριοποίησης του μεγαλύτερου μέρους του ελληνικού στόλου στις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές, όπου ο επηρεασμός του από πλήθος παραγόντων, ανάλογα με τις επικρατούσες οικονομικές και πολιτικές συνθήκες σε διάφορες περιοχές του κόσμου, είναι μια πραγματικότητα.

Γιατί είναι ιδιαίτερη η διαδρομή της Ελληνικής Ναυτιλίας;

Η διαχρονική διαδρομή της Ελληνικής Τέχνης, του Ελληνικού πολιτισμού και γενικά της Ελληνικής Κουλτούρας στο Διεθνές Εμπόριο και τη Διεθνή Ναυτιλία, συνυπάρχουν με τις έννοιες της Ναυτοσύνης, της Πλοιαρχίας, της Οικονομίας , της Διοίκησης και Οργάνωσης ναυτιλιακών επιχειρήσεων, της Παγκόσμιας Ναυτιλιακής Πρωτοπορίας, της Ναυτιλιακής Επιχειρηματικότητας, Στρατηγικής και Ηγεσίας.

Ο κλάδος της Ναυτιλίας των Μεταφορών και των Logistics, που απαριθμεί περί τις 700 Ναυτιλιακές Επιχειρήσεις, 400 Ναυλομεσιτικές επιχειρήσεις και περί τις 600 επιχειρήσεις Μεταφορών και Logistics, αποτελεί τη μεγαλύτερη συγκέντρωση (cluster) επιχειρήσεων αυτού του τομέα στον κόσμο.

Η παγκόσμια πρωτοπορία της Ελληνικής Ναυτιλίας είναι πόλος έλξης των νέων που θα επιθυμούσαν να έχουν μια διεθνών προδιαγραφών καριέρα με αξιοπρεπή ανταμοιβή και σε εξαίρετη ποιότητα εργασιακού περιβάλλοντος.

Πρέπει να είναι όραμα του σημερινού νέου να διεισδύσει σε έναν υγιέστατο και πολλά υποσχόμενο διεθνή κλάδο όπως είναι η Ελληνική Ναυτιλιακή Επιχείρηση, όπως και οι άλλες επιχειρήσεις του Κλάδου.

Γιατί είναι σημαντικό οι νέοι μας να ενταχθούν στον εξαιρετικό κλάδο της Ναυτιλίας ;

Είναι σημαντικό θέμα, αν θέλουν οι νέοι μας να πορευτούν επαγγελματικά σε έναν εξαιρετικό κλάδο, αυτός σίγουρα είναι ο τομέας της Ναυτιλίας.

Στον κλάδο αυτόν η Ελλάδα πρωταγωνιστεί παγκοσμίως, όπως επίσης, είναι και πολύ μεγάλη η τεχνογνωσία που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία 50 χρόνια στις Ναυτιλιακές Επιχειρήσεις μας.

Η μεγάλη πρόκληση που παρουσιάζεται για τους νέους μας, είναι ότι μπορούν να σπουδάσουν Ναυτιλιακές Σπουδές στην Ελλάδα, αποκομίζοντας έτσι, εκτός από την επιστημονική και την τεχνική εφαρμογή των αντικειμένων που σπουδάζουν.

Ναυτιλιακές Επιχειρήσεις υπάρχουν σε πολύ μεγάλο βαθμό στην Ελλάδα και στις Σκανδιναβικές χώρες. Πολύ λίγες ναυτιλιακές επιχειρήσεις συγκριτικά με τη χώρα μας υπάρχουν στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη.

Το ίδιο παρατηρείται και στην Αγγλία, που εκεί έχουν ανάγκη επικέντρωσης των σπουδών τους στα Containers, στα Λιμάνια, στα Logistics και φυσικά στο Transport.

Επομένως στην Ελλάδα, οι Ναυτιλιακές Σπουδές έχουν συγκριτικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, αφού ο κλάδος αυτός είναι εντυπωσιακά ανεπτυγμένος, και είναι συνολικά περισσότερες από 700 ναυτιλιακές επιχειρήσεις συγκεντρωμένες και λειτουργούν πολύ αποτελεσματικά στην Αττική.

Τι δείχνουν οι τάσεις της ανάπτυξης της Ναυτιλίας και της Εκπαίδευσης που απαιτείται για την Ανάπτυξη των γνώσεων και των ικανοτήτων των σημερινών και αυριανών Στελεχών ;

Οι τάσεις δείχνουν πως η ναυτιλία θα αντιμετωπίσει τρεις βασικές προκλήσεις στα επόμενα 30 χρόνια:

Εκτενής οικονομική αλλαγή, προφανώς λόγω της ανόδου της Κίνας και άλλων ανερχόμενων οικονομιών. Υπάρχουν, όμως, λόγοι που το εμπόριο μπορεί να βαλτώσει ή να εξασθενίσει, κάτι που θα προκαλούσε αναστάτωση στη Ναυτιλιακή βιομηχανία.

Αυξανόμενη επιτήρηση και υψηλότερες προσδοκίες λόγω της διαφάνειας που επιτρέπεται – ή επιβάλλεται- στη ναυτιλία με τις τεχνολογικές και κοινωνικές αλλαγές. Οι πελάτες και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη θα έχουν τη δυνατότητα να επικροτούν τους δυνατούς παίκτες και να ξεσκεπάζουν τους αδύνατους, εγείροντας κινδύνους και ευκαιρίες ανάλογα με τις περιστάσεις.

Ενεργειακοί περιορισμοί και κλιματική αλλαγή.

Η εποχή του φθηνού πετρελαίου θα τελειώσει και η παγκόσμια οικονομία αντιμετωπίζει την πρόκληση των εκλιπόντων αποθεμάτων φυσικών καυσίμων.

Η ναυτιλία μόλις ξεκίνησε αυτή τη διαδικασία και δεν έχει διαγράψει ακόμα μια ξεκάθαρη πορεία για το μέλλον.

Έτσι λοιπόν, μπορούμε να συμπεράνουμε :

Για να έχει η βιομηχανία τις καλύτερες πιθανότητες να διαπρέψει σε αυτό τον νέο κόσμο. θα πρέπει να δουλέψουμε δημιουργικά με τους πελάτες, τους νομοθέτες και τους άλλους stakeholders για να εφαρμόσουμε νέες τεχνολογίες και ένα προοδευτικό ρυθμιστικό πλαίσιο που να εξασφαλίζει επενδυτική βεβαιότητα, διαφάνεια και φυσικά βιωσιμότητα.

Όλα όμως αυτά προϋποθέτουν η ΝΕΑ ΓΝΩΣΗ να γίνει κτήμα των Επιχειρήσεων, των Στελεχών και ιδίως των Ηγετών του μέλλοντος.

lightbox title

Συμπεράσματα για τη ναυτιλία

Νέες παράμετροι θα καθορίσουν την ανάπτυξη των επιχειρήσεων και όχι μόνο θεμελιώδη μεγέθη όπως η προσφορά μεταφορικής δυναμικότητας από τον παγκόσμιο στόλο και η ζήτηση για μεταφορές. Μεταξύ αυτών είναι και οι μεταβολές στις ρότες του εμπορίου.

Οι υγιείς ρυθμοί ανάπτυξης του παγκόσμιου εμπορίου, παρά την επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομίας, και βεβαίως η παγκοσμιοποίηση θα συνεχίσουν να στηρίζουν τη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Παράλληλα, οι διαμεταφορές και η αποτελεσματικότητά τους θα καθορίσουν σε μεγάλο βαθμό την οικονομική δραστηριότητα, μια διαδικασία στην οποία συμμετέχει πια με αξιώσεις και η Ελλάδα με την ανάδειξη του λιμανιού του Πειραιά σε πύλη του ασιατικού εμπορίου προς την Ευρώπη.

Το διεθνές επιχειρηματικό περιβάλλον, στο οποίο πρωταγωνιστεί ο ελληνικός εφοπλισμός, μεταλλάσσεται ραγδαία από παραμέτρους όπως οι αυξημένες ρυθμιστικές παρεμβάσεις, ο αναπροσανατολισμός των δρομολογίων από γεγονότα όπως οι εξαγωγές υδρογονανθράκων των ΗΠΑ, οι νέες τεχνολογίες στα ποντοπόρα πλοία και η περιβαλλοντική εγρήγορση της διεθνούς κοινής γνώμης που έχει ελάχιστη ενημέρωση για τον ρόλο της ναυτιλίας στην παγκόσμια οικονομία.

Ένα περιβάλλον που δημιουργεί προκλήσεις για την επιχειρηματικότητα στη θάλασσα αλλά και στις αγορές εμπορευμάτων όπως και στις κεφαλαιαγορές.

Υπό το πρίσμα των παραπάνω προβλέψεων εκτιμάται ότι νέες παράμετροι θα καθορίσουν την ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Μεταξύ αυτών και οι μεταβολές στις ρότες του εμπορίου. Όπως και οι αυστηρότεροι περιβαλλοντικοί κανονισμοί και η επιτυχής ή μη διεθνής ομογενοποίησή τους.

Κίνδυνοι εκτιμάται ότι μπορεί να ανακύψουν μεταξύ άλλων τόσο από το γεωπολιτικό μέτωπο όσο και από την ανάγκη για νέες υποδομές. Σε αυτό το περιβάλλον «κλειδιά» εκτιμάται ότι θα αποτελέσουν οι δυνατότητες του επιχειρηματικού κόσμου να επιτύχουν περισσότερες συνέργειες και οικονομίες κλίμακας. Κάτι που μπορεί να σημαίνει περισσότερες μεγάλες ναυτιλιακές και λιγότερες μικρότερες.

Εκδήλωση Ενδιαφέροντος

Επικοινώνησε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες!

Ξεκίνησε εδώ!